máj
25

Bábel

| Szerző: brüsszelbementem | 4:43 pm

 

Sokat gondolkoztam ezen a bejegyzésen, mivel ez nagyjából tükrözi a Brüsszelről kialakult véleményem. Vegyes érzelmek kötnek ehhez a városhoz; néha nagyon szeretem, néha meg nem nagyon, tehát átlagban semleges…  J

 

Mikor kiérkeztem nagyon tetszett, és egyben iszonyatosan meglepett, hogy mennyi bevándorló él itt a világ minden pontjáról. A belvárosban annyi „külföldi” van, hogy kisebbségnek érzem magam, itt „Európa fővárosában”. Nyilván pont ezért jönnek ide sokan, mert több lehetőséget remélnek, részben a nyelvi sokszínűség, illetve az Unió adta lehetőségek miatt is.

Belgiumban 3 hivatalos nyelv van: francia, holland, német. Ezeken kívül mindent kiírnak, bemondanak angolul is, tehát gyakorlatilag 4 nyelvet használnak. Ezekhez hozzájön a többi, nem hivatalos, de igen gyakran használt nyelv is, mint például a spanyol, arab, török, japán, kínai, stb. Én még nem utaztam úgy metrón, villamoson vagy buszon, hogy ne hallottam volna ezeket a nyelveket. Néha a magyarral is lehet találkozni, de nem túl gyakran. Az EU negyedben pl. csak angolul beszélnek, ha valakit leszólítok az utcán, tényleg olyan érzés, mintha Angliába csöppentem volna hirtelen. Egyébként Brüsszelen belül általában a francia a leggyakrabban használt nyelv, a lakosság több mint 77%-a beszéli.

Rengeteg szép műemlék, épület, szobor, Grand Place, Atomium, stb. van Brüsszelben, amiket tényleg érdemes megcsodálni. A megszámlálhatatlanul sokfajta sör, amiket meg kell kóstolni, a gofrival és a sült krumplival együtt. Sőt, valakinek ez a kulturális sokszínűség is biztos nagyon tetszik, bár az nem én vagyok. J Persze ilyen rövidtávon (6 hónap) nem rossz, és érdekes megtapasztalni egy ilyen közeg mindennapjait, de azért itt nem szívesen élnék például családdal és főleg nem gyerekekkel. Persze nem egész Belgium ilyen, én Brüsszelben lakom, csak erről tudok konkrétan beszélni. Gondolom a kisebb városokra ez nem érvényesül, mint ahogy otthon is Budapest és a többi város között is hatalmas különbségek vannak.

 Az itteni lakosok előszeretettel mondják úgy Németországtól keletre fekvő országokra, hogy „balkán”, ami azért tudjuk, hogy kicsit odébb van. Azt, hogy Magyarországra azt mondják… hát nehezen, de talán el tudom hinni, hogy a nyóckerben vannak kicsit balkánibb részek és arra értik. De hogy Ausztriára is ráhúzzák, egy kicsit erős. Főleg, hogy olyanok is használják a balkáni szót, akiknek a saját országukban szerintem áramellátás, vagy csatornarendszer sincs. Viszont nem tudok elképzelni egy olyan helyzetet sem a mi kis „balkáni” országunkban, ami itt nap, mint nap megtörténik. Például csak egy aranyos történet Európa fővárosából; mikor Peti itt volt elmentünk a belvárosban egy (természetesen) török étterembe gyrost enni, és míg eszegettünk bejött egy hölgy babakocsival és közölte velem, hogy ne izguljak, csak kicseréli a gyerek pelenkáját. Először azt hittem, hogy rosszul értettem, és nem is foglalkozunk vele. De TÉNYLEG kicserélte a pelenkát (nem akarom elemezni mi volt benne), úgy hogy tőle 1 méterre ettünk!!! Persze azt is elmondhatnám, hogy itt a szemetet csak úgy zacskóstól kiteszik az utcára, ahol halmokban díszeleg, függetlenül a helyszíntől. Nem okoz gondot egy kávézónak a saját teraszuk mellé kitenni egy óriás szeméthalmot. Ilyenkor hol van az ÁNTSZ?!

A város északi részét tartják a legveszélyesebbnek. Kinézetre különösebben én nem érzékeltem ezt, de azt tudom, hogy a helyi BKV elég gyakran tüntet úgy, hogy azon a részen nem indítanak járatokat. Ezt azért csinálják, mert sok verekedés, vandálkodás helyszíne észak. Márciusban egy metróvezetőt is megvertek, akkor teljesen leállt a tömegközlekedés az egész városban emiatt. Illetve a belváros még elég necces környék, ez viszont már a saját tapasztalat is. Tele van bedrogozott hajléktalanokkal, transzvesztitákkal sem nehéz találkozni, hogy csak 1-2 érdekes dolgot mondjak.

Egyébként érdekesség, hogy Brüsszelben csak péntek és szombat éjjelente van éjszakai tömegközlekedés, akkor is csak 1:15 és 2:45 között, minden órában 2 busz, 11 vonalon. Igen… a mi kis „balkáni” fővárosunkban kicsit gyakrabban és mindennap jár, illetve több mint 30 különböző vonalon.

 

Összegezve

Brüsszel egy érdekes város, rengeteg látnivalóval. Ha az ember csak nyaralni jön, a fent említettekből szinte alig érzékel valamit, viszont kicsit hosszabb távon ezek már szembetűnnek. Persze nem győzöm hangsúlyozni, hogy semmi konkrét bajom nincs a várossal, egyszerűen így látom a dolgokat. Jártam már 1-2 helyen, van összehasonlítási alap. Ha egy szóval kellene jellemeznem, akkor azt mondanám, hogy Bábel. Azt hiszem, ezzel lefedek mindennemű sokszínűséget; legyen az kulturális, nyelvi, vallási, szexuális (vagy hogy is mondjam), satöbbi…

Köszönöm a figyelmet! J

A bejegyzés trackback címe:

https://brusszelbementem.blog.hu/api/trackback/id/tr882931886

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása